”The father of modern rocketry.”


Tsiolovsky

Konstantin Tsiolkovsky (1857-1935) 

Tsiolkovsky blev først rigtig kendt i vesten, da de amerikanske rumfartsforskere i 1950 og 60-erne prøvede at finde årsagen til Sovjets forspring i rumfartsforskningen –  og da opdagede man, at Konstantin Tsiolkovsky, før 1932, havde udgivet flere hundrede pamfletter på russisk med teorier om flyvning, raketter, motorer, flydende brændstof, vægtløs tilstand, solenergi, rumstationer, rumrejser og meget mere – så alle Tsiolkovskys skrifter blev nu grundigt studeret.

Konstantin Eduardovich Tsiolkovsky var fuldstændig selvlærd. Som 9-årig fik han skarlagensfeber og blev døv, så han fik grundlaget til sin lærdom ved at gennemlæse først faderens bibliotek og siden det lokale folkebibliotek. Da han var 16 blev han sendt til Moskva for at læse videre, men hans hørehandicap forhindrede ham i at følge forelæsningerne, så han tilbragte 3 år her med selvstudier på bibliotekerne. 

Han opfandt en høretrompet, et langt rør med en trakt for enden, så han kunne fungere som privatlærer, da han vendte hjem efter opholdet i Moskva – og da han ikke havde nogen beviser på sine akademiske kundskaber, gik han til prøve for at få autorisation som den laveste grad af folkeskolelærer – et erhverv han udførte i 30 år ved siden af sin forskning.

Blandt Tsiolkovskys tidlige opfindelser findes et design fra 1894 til en etplans flyvemaskine, der har vist sig, at være bedre fungerende end brødrene Wrights biplan fra 1903 – tegningerne til luftskibet var udført tidligere, bedre og med flere funktioner på hans skrivebord end Zeppelins.
Men den allerstørste vision der prægede hans forskning, var tanken om menneskets erobring af det ydre rum.

Men Tsilkovsky havde ikke midler til at få omsat sine teorier til praksis – og de usikre politiske omstændigheder og mangel på materialer i det tidlige Sovjet gjorde, at han forblev teoretiker med de store projekter. Men han fik bygget Sovjets første vindtunnel til at afprøve sine aerodynamiske teorier, og han udførte praktiske forsøg med drager og varmluftsballoner.

Den første nationale anerkendelse fik Tsiolkovsky i 1921 da han blev tildelt en livsvarig pension – og fra 1930 og frem til sin død i 1935 blev han konsulteret af blandt andre Ivan Kleimenov og Mikhail Tikhoranov fra Sovjets Raketforsknings Institut RNII. Også Sergei Korolev, chefingeniøren for Vostok, det første bemandede rumprogram, var stærkt inspireret af Tsiolkovskys forskning.

I dag findes der et stort rumfartsmuseum i Tsilkovskys hjemby Kaluga, 150 km sydvest for Moskva - og internationalt regnes han sammen med Robert Goddard og Hermann Obert, som en af den moderne rumfarts 3 fædre.

Det er med glæde, at jeg her kan præsentere et lille udvalg af de originale, små pamfletter, som Tsiolkovsky udgav som privattryk fra sit hjem i Kaluga. 


Tsiolkovsky-421Tsiolkovsky-421-1

[421] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Otkliki Literaturnyje (Demands of Literature).
Kaluga, Published by the Author, 1928. In Cyrillic, 165 x 125 mm, original printed wrappers (loose), 41 pp including 2 tabels with aeronautic illustrations, one folded. kr  2.500,00


Tsiolkovsky-422

[422] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDIVICH: Moja pischuschtchaja mashina.- Dvigateli progressa.- Novoe o moem dirishable i posledine o nem otsyvu. Melotchi. (My Typewriting Maschine-Engines of Progress-News about my Dirigable and last Calls about it - Varia).

Kaluga, Published by the Author, 1928. In Cyrillic, 170 x 128 mm, original printed wrappers, 27 pp + 2 tabels.  kr  2.500,00




Tsiolkovsky-423

[423] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Kak uvelitchit energiju (teplovich) dvigatelej (How to increase Energy of explosion (heat) Engine.Kaluga , Published by the Author, 1931. In cyrillic, 137 x 100 mm, original printed wrappers, 16 pp, frontcover with owner’s signature and backcover with small ink stains.  kr  2.500,00






Tsiolkovsky-424

[424] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Soprotivlenye vosdicha i skoryi poesd (Resistance of Air and Express Trains).
Kaluga, Published by the Author, 1927. In Cyrillic, 172 x 130 mm, original printed wrappers, 72 pp including tabels and diagrams. A FUNDAMENTAL PAPER ON HOVERCRAFT.
SOLGT.





Tsiolkovsky-425

[425] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Novyi Aeroplan (The New Aeroplan).
Kaluga, Published by the Author, 1929. In cyrillic, 175 x 127 mm, original printed wrappers, 38 pp + one page with aeronautic illustrations. 
 kr  2.500,00






Tsiolkovsky-426

[426] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Obshtchestvennaja organisazia tchelovetchestva (Social Organisation of Mankind. Counting and Tables).
Kaluga, Published by the Author, 1928. In Cyrillic, 172 x 134 mm, original printed wrappers, 32 pp, stamp on frontcover and marginal note in ink on one page. kr  1.500,00






Tsiolkovsky-427

[427] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Stratoplan-polureaktivnnyl (Stratoplan-Semireaktive - The Semi-Rocket Stratospheric Aircraft).
Kaluga , Published by the Author, 1932. In cyrillic, 144 x 105 mm, original printed wrappers, 32 pp + illustrations printed on inner-side of wrappers. 
 kr  2.500,00






Tsiolkovsky-428

[428] TSIOLKOVSKY, KONSTANTIN EDUARDOVICH: Davlenje na plokost (Pressure on a surface which moves normally in the air).
Kaluga, Published by the Author, 1930. In Cyrillic, 145 x 103 mm, original printed wrappers, 49 pp. 
 kr  2.500,00


© Peter Daugaard 2015